'אל הנער הזה התפללתי' – סוגיות חינוכיות במאה ה-21

בהנחיית הרבנית הגב' ברוריה אשכנזי

'אל הנער הזה התפללתי' סוגיות במאה ה 21:

חוסן חינוכי יהודי לאור תורת החסידות

קורס מרתק ומעמיק לכל אישה יהודיה.


מטרות הקורס:

  • ללמוד לעומק נושאים מתוך תורת הנפש על פי החסידות, כבסיס לאינטראקציה של המחנך והמחונך, העוסקים במגוון מעגלים: האדם מול בוראו, האדם מול עצמו, האדם מול החברה.
  • להכיר את גישתו הייחודית של האדמו"ר מליובאוויטש בנושאים חינוכיים המיוסדת על יסודות תורת החסידות והקבלה, וגבש דרכים ליישומה בחיי היום יום במסגרת ההורות, הזוגיות ועוד.
  • להעצים את המורה כדמות מובילה בחינוך ובליווי תהליכי צמיחת האישיות ופיתוח מיומנויות רגשיות ובינאישיות של התלמידות, ובסיוע לתלמידות בתחום ההתמודדות הערכית והפסיכולוגית.
  • להקנות מידע מתוך הרובד הפנימי של מחשבת היהדות והחסידות אודות תובנות ויכולות הנדרשות לניהול חיי משפחה במאה ה-21, תוך התמודדות עם אתגרים בתחומי תקשורת ההמונים ומציאות וירטואלית.

 

ראשי פרקים מרכזיים: 

  • המעמד המרכזי של חינוך עצמי וחינוך ילדים ותלמידים בתורה ובחיי היהודי.
  • עשר כוחות הנפש – הכוחות הפנימיים של האדם, יתרונותיהם והאתגרים שהם נושאים בחובם, והיכולת להניע ולהפעיל אותם באופן המיטבי לפי רצון ה' יתברך על בסיס מסכת אבות כפי שהיא מבוארת בתורת החסידות.
  • היבטים שונים של תפקידי האשה ויעדיה במעגלי הבית והמשפחה במציאות משתנה של המאה ה- 21.
  • מושגי יסוד של עבודת ה' המקנים כלים חינוכיים כמו "דירה בתחתונים", "קבלת עול", מעלת הנשמה היהודית, כבוד והערכה לגיל הילדות ועוד.

 

מרכיבים יישומיים לחינוך והוראה:

  • דידקטי – חינוכי: חינוך התלמיד להתמודדות עם אתגרים בין אישיים ותוך אישיים במסגרות שונות ובפרספקטיבה ערכית, תורנית וחסידית.
  • אקלימי – רגשי : העצמת המורה כמסייעת להתפתחות זהות אישית יציבה של התלמיד, והכרת היכולות האישיות מתוך יכולת לגייס את הכישורים להובלת תהליכים מיטביים.
  • ערכי – חברתי :  מתן כלים למעורבות חברתית של התלמיד במסגרת הלימודית והקהילתית כבסיס לאינטראקציה ויחסי גומלין עם הזולת בעתיד.

 

מנושאי הקורס:

  • אתגרים חינוכיים במאה ה-.21. חינוך עצמי כיסוד לעבודה החינוכית, כפי שהם משתקפים במשנתו של הרבי.
  • מהות החינוך של יהודי – כבעל נשמה שהיא "חלק אלוקה". נפש אלוקית ובהמית.
  • המדרגות בעבודת ה' על פי החסידות
  • מטרות בחינוך: תכלית קיום היהודי בעולמו של הקב"ה
  • הכלים לצמיחה – הכוחות הפנימיים של האדם. סיכויים וסיכונים. "הוו זהירים ברשות"
  • יעדים בחינוך – לבנות "דירה בתחתונים" מתוך שמחה.
  • ארבעת היסודות – אש, מים, רוח ועפר. הבחנה ביסוד הדומיננטי של המחונך והתאמת הגישה.
  • "אשרי יולדתו" – מעלת ותפקידי האשה כאם וכמחנכת: עבודת ה', לימוד תורה, הורות, זוגיות.
  • היכרות עם עשר כוחות הנפש, חלקי הנשמה – הבסיס
  • מרכזיות הכוחות המקיפים – עונג ורצון: מוחין מול מידות – מוח שליט על הלב.
  • למידה סביב המידות- חכמה, בינה, דעת, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד , יסוד, מלכות.
  • למידה  ממוקדת סביב כל מידה- הרעיונות והיישומים בשטח החינוך והעבודה העצמית.
  • נחיצות שיתוף הרגש במילוי המשימות החינוכיות.
  • היבטים של רגש – לטוב ולמוטב.
  • גיל ה"בוסר" – שנות העשרה: השקפה תורנית וחסידית, כלים להכלה והכוונה.
  • חינוך במסכת אבות: "העמידו תלמידים הרבה" ארבע מידות בתלמידים"
  • חוסן חינוכי יהודי: התוועדות סיכום ומשוב.

היקף הלימודים

60 ש״ב

יום הלימודים

יום רביעי, בין השעות: 09:00-10:30

היברידי (מפגשים פרונטליים ומפגשים בזום)

תנאי קבלה

תעודה למסיימות

אני רוצה להודות, על בחירת קורסים יוצאים מן הכלל ושיעור זה בפרט ובמיוחד.. בנוסף, אני גם רוצה לכתוב שיש לי עוד כמה חברות שלומדות בשנה זו את התואר ה2 שלהן במכללות אחרות והן שומעות ממני את הכלים שאני לומדת בקורס ואני פשוט מעוררת אצלן קנאה!! תודה מעומק ה💕 ה' ישלם את שכרכן הטוב!
זאת היתה הבחירה המצויינת ביותר לשנת שבתון האווירה, המקום היפהפה , היחס האישי, המבין, המכבד, מגוון השיעורים הרחב והמרצים המיוחדים תודה רבה על שנה שנתנה לי אנרגיות להמשך מחכה כבר לחזור אליכם בשנת שבתון הבאה
מכללת בית רבקה מכללה ברמה גבוהה. כל השיעורים עם השקעה ותוכן מעניין. נכחתי לראות זאת גם בקורס קיץ שכל אחת יצאה מחדר אחר ואמרה לחברתה הפסדת שלא נרשמת לקורס הזה כל אחת נהנתה בקורס שהיא נכחה בו – זה אומר הרבה יחס ההנהלה יחס המזכירות ראוי לשבח. הכל במאור פנים. ההתחשבות בדברים שמבקשים

גם אלו מעניינים אותך?

נגישות
go up

לא מרשה לעצמי להשאר בחוץ

מלאי את הפרטים שלך ונחזור אליך לרישום