בהנחיית הרבנית הגב' ברוריה אשכנזי
'אל הנער הזה התפללתי' סוגיות במאה ה 21:
חוסן חינוכי יהודי לאור תורת החסידות
קורס מרתק ומעמיק לכל אישה יהודיה.
מטרות הקורס:
- ללמוד לעומק נושאים מתוך תורת הנפש על פי החסידות, כבסיס לאינטראקציה של המחנך והמחונך, העוסקים במגוון מעגלים: האדם מול בוראו, האדם מול עצמו, האדם מול החברה.
- להכיר את גישתו הייחודית של האדמו"ר מליובאוויטש בנושאים חינוכיים המיוסדת על יסודות תורת החסידות והקבלה, וגבש דרכים ליישומה בחיי היום יום במסגרת ההורות, הזוגיות ועוד.
- להעצים את המורה כדמות מובילה בחינוך ובליווי תהליכי צמיחת האישיות ופיתוח מיומנויות רגשיות ובינאישיות של התלמידות, ובסיוע לתלמידות בתחום ההתמודדות הערכית והפסיכולוגית.
- להקנות מידע מתוך הרובד הפנימי של מחשבת היהדות והחסידות אודות תובנות ויכולות הנדרשות לניהול חיי משפחה במאה ה-21, תוך התמודדות עם אתגרים בתחומי תקשורת ההמונים ומציאות וירטואלית.
ראשי פרקים מרכזיים:
- המעמד המרכזי של חינוך עצמי וחינוך ילדים ותלמידים בתורה ובחיי היהודי.
- עשר כוחות הנפש – הכוחות הפנימיים של האדם, יתרונותיהם והאתגרים שהם נושאים בחובם, והיכולת להניע ולהפעיל אותם באופן המיטבי לפי רצון ה' יתברך על בסיס מסכת אבות כפי שהיא מבוארת בתורת החסידות.
- היבטים שונים של תפקידי האשה ויעדיה במעגלי הבית והמשפחה במציאות משתנה של המאה ה- 21.
- מושגי יסוד של עבודת ה' המקנים כלים חינוכיים כמו "דירה בתחתונים", "קבלת עול", מעלת הנשמה היהודית, כבוד והערכה לגיל הילדות ועוד.
מרכיבים יישומיים לחינוך והוראה:
- דידקטי – חינוכי: חינוך התלמיד להתמודדות עם אתגרים בין אישיים ותוך אישיים במסגרות שונות ובפרספקטיבה ערכית, תורנית וחסידית.
- אקלימי – רגשי : העצמת המורה כמסייעת להתפתחות זהות אישית יציבה של התלמיד, והכרת היכולות האישיות מתוך יכולת לגייס את הכישורים להובלת תהליכים מיטביים.
- ערכי – חברתי : מתן כלים למעורבות חברתית של התלמיד במסגרת הלימודית והקהילתית כבסיס לאינטראקציה ויחסי גומלין עם הזולת בעתיד.
מנושאי הקורס:
- אתגרים חינוכיים במאה ה-.21. חינוך עצמי כיסוד לעבודה החינוכית, כפי שהם משתקפים במשנתו של הרבי.
- מהות החינוך של יהודי – כבעל נשמה שהיא "חלק אלוקה". נפש אלוקית ובהמית.
- המדרגות בעבודת ה' על פי החסידות
- מטרות בחינוך: תכלית קיום היהודי בעולמו של הקב"ה
- הכלים לצמיחה – הכוחות הפנימיים של האדם. סיכויים וסיכונים. "הוו זהירים ברשות"
- יעדים בחינוך – לבנות "דירה בתחתונים" מתוך שמחה.
- ארבעת היסודות – אש, מים, רוח ועפר. הבחנה ביסוד הדומיננטי של המחונך והתאמת הגישה.
- "אשרי יולדתו" – מעלת ותפקידי האשה כאם וכמחנכת: עבודת ה', לימוד תורה, הורות, זוגיות.
- היכרות עם עשר כוחות הנפש, חלקי הנשמה – הבסיס
- מרכזיות הכוחות המקיפים – עונג ורצון: מוחין מול מידות – מוח שליט על הלב.
- למידה סביב המידות- חכמה, בינה, דעת, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד , יסוד, מלכות.
- למידה ממוקדת סביב כל מידה- הרעיונות והיישומים בשטח החינוך והעבודה העצמית.
- נחיצות שיתוף הרגש במילוי המשימות החינוכיות.
- היבטים של רגש – לטוב ולמוטב.
- גיל ה"בוסר" – שנות העשרה: השקפה תורנית וחסידית, כלים להכלה והכוונה.
- חינוך במסכת אבות: "העמידו תלמידים הרבה" ארבע מידות בתלמידים"
- חוסן חינוכי יהודי: התוועדות סיכום ומשוב.