התוכנית תכשיר נשות מקצוע להנחיה ולהדרכה באופן פרטני עבור הורים ומשפחות במטרה לסייע לתפקוד תקין של המשפחה.
רכזת אקדמית : עדי לחיאני
מטרת התוכנית:
- קידום הבנה של התפקוד המשפחתי
- רכישת מודל קצר-מועד להתערבות באופן פרטני במשפחה באמצעות הקניית ידע תיאורטי ויישומי הנשען על גישות פסיכו-חינוכיות.
- העמקת המושגים והכלים בתחום לימודי משפחה, הורות, זוגיות והתפתחות המשפחה לאורך מעגל החיים בדגש על הנחייה חינוכית פרטנית עבור ההורים.
קהל יעד:
*מנחות קבוצות הורים מוסמכות שסיימו הכשרה של 620 שעות הכשרה בהנחיית קבוצות הורים
המעוניינות ללמוד להנחות הורים באופן פרטני .
תהליך קבלה:
ריאיון אישי
נושאי לימוד עיקריים:
- הכרת מודלים תיאורטיים ויישומם בהנחיה פרטנית ובהדרכת הורים – ד"ר מרב סלקובסקי
- תפקוד הורי, מיומנויות וכלים ל התערבות באמצעות הנחייה פרטנית – נורית ליכט
- פרקטיקום – הדרכה על התערבות של הנחייה פרטנית – נורית ליכט
תנאים לקבלת תעודה:
- חובת נוכחות במינימום% 80.
- הגשת עבודות סיום קורס במועדן.
+ביצוע 20 שעות התנסות
למסיימות תוענק תעודת גמר משותפת בהנחיה פרטנית ממכללת בית רבקה המרכז להורות ומשפחה ומשרד החינוך, שפ"י, תחום הורים .
סילבוסים:
תפקוד הורי -מיומנויות וכלים / ד"ר מרב סלקובסקי
היקף הקורס: 60 שעות
מטרות:
1.הבנת מודלים תיאורטיים לגבי תפקוד תקין של משפחה ומתן כלים יישומיים
להתמודדות עם קשיי תפקוד.
2 .הכרה והבחנה בין גישות שונות להתערבות: הדרכה, הנחייה, טיפול משפחתי, טיפול אישי.
נושאים:
1 .תפקידה של המשפחה, ההורה בחיי הילד.
2 .תרומתן של התיאוריות להבנת הדינמיקה במשפחה: תיאוריית
ההתקשרות, מודל הצר כים של מאסלו, תיאורית העצמי לפי קוהוט,
המודל האקולוגי לפי ברונפנברנר.
3 .מודל האדם, והשפעתם של האווירה במשפחה, סדר הלידה, ודרכי
החינוך על פי אדלר
4 .סמכות הורית.
5.תיאוריית ההכוונה העצמית ומוטיבציה פנימית על פי דיסי וראיין .
6.הבנה, התייחסות, התמודדות ויישום בנושאים: קשיי הסתגלות של
הילד, בעיות התנהגות ואווירה משפחתית.
דרכי למידה:
הרצאה, דיונים, ניתוחי מקרה.
דרישות:
נוכחות והשתתפות פעילה.
סמסטר שני:
תיאוריות וגישות בהנחיית הורים פרטנית/ נורית ליכט
היקף: 60 שעות
מטרות:
1 . .הבחנות בין הנחייה, הדרכה, טיפול.
- הכרת הגישות השונות בהנחיית הורים
3.הבנת הקשר ביו התיאוריה למעשה
4 .פיתוח דרכי פעולה ליישום והתאמת הגישות השונות לצרכי ההורים
נושאים:
1 .הגישה הקוגניטיבית -אמונות, דרכי חשיבה, והתנהגות
2 .הגישה ההומניסטית – הוליזם, בחירה, עצמאות ואחריות
3 .הגישה האינטגרטיבית – שונות והתאמה
4 .תקשורת ושיח מקרב בין הורים לילדיהם.
דרכי למידה:
הרצאה, דיון וסימולציות.
דרישות:
1 .נוכחות והשתתפות פעילה
2 .הצגת נושא מתכני הקורס בזוגות 25%
3 .עבודה אינטגרטיבית של נושאי הקורס 75%
סמטר שלישי:
פרקטיקום – הדרכה על הדרכה/ גב' נורית ליכט
היקף: 60 שעות
מטרות:
מטרת קורס זה היא להעשיר את הידע התיאורטי של הלומדות אודות התערבות קצרת מועד
במשפחה וכן להרחיב את מיומנויות ההתערבות של המנחות בעבודה עם הורים.
הקורס יתבסס על הרצאות תיאורטיות תוך שילוב דוגמאות וקטעי סרטים ודיונים .
הקורס יתבסס על הקשבה פעילה בשיעור, על קריאת הפריטים מתוך רשימת הקריאה
וכן על שיתוף מהתנסות של הסטודנטים בהתערבויות עם ההורים.
נושאים:
1.מהי התערבות קצרת מועד במשפחה ?
2 .אבחון והערכה
3 .מיקוד ההתערבות
4 .התערבות וחוללות שינוי במשפחות בסיכון
5.ברית מיטיבה
6 .תכנית ההתערבות ודרכי הפעולה
7 .התערבות בשעת משבר
8 .פרידה שאינה נטישה
9 .חובת דיווח
דרישות הקורס :
חובת נוכחות ב% 80 מהשיעורים השתתפות פעילה בשיעורים ועבודה אינטגרטיבית מסכמת.