מודעות ואקלים חינוכי מיטבי- קשרים וגשרים ע"פ גישת שפר
בהנחיית המרצה הגב׳ חני אלפסי
מטרות הקורס:
- להפגיש את העוסקות בתפקידי חינוך והוראה במשמעות הרחבה של תקשורת בינאישית על כל מרכיביה
- פיתוח מודעות עצמית ומקצועית של המורה בכיתה
- פיתוח הבנה לתהליכים אישיים ובינאישיים הרלוונטיים לעבודת המורה
- להרחיב ידע בגין התהליכים המתרחשים בקבוצה, הסמויים והגלויים
מנושאי הקורס:
- מודעות עצמית – הבנת הפרט את התנהגותו בקבוצה במישורים רגשיים, תהליכי חשיבה ואינטראקציה עם האחרים
- תהליכים קבוצתיים והשפעתם – השפעות הדדיות "קבוצה פרט" ו "פרט קבוצה" בתחומים התנהגותיים
- דימוי עצמי – מודעות למרכיבים השונים – התפתחות הדימוי, שינויים בדימוי העצמי
- שיתוף פעולה בצוות – תמיכה והערכה מצד עמיתים
- יחסי גומלין בין המורה למנהל, לעמיתים, הורים ותלמידים – דפוסי תקשורת
- התמודדות עם מצבי לחץ
- מקורות הכוח מול התמודדות עם סמכות
- גבולות העבודה – שחיקה בעבודה ודרכי התמודדות יצירתיים
- מודעות עצמית – הבנת ההתנהגות האישית במישור הרגשי והקוגניטיבי
- אבני נגף בדרך לתקשורת חיובית
- הקניית כישורי האזנה ואמפתיה
- "מסרי אתה" לעומת "מסרי אני"
- יישוב סכסוכים ללא מנצחים ומנוצחים אלא: מנצחים מנצחים
- דרכים לשליטה עצמית ולטיפול בכעס
- חשיבה אסרטיבית, כלים ודרכים
- פיתוח כלים לצמיחה והתחדשות
- סיכום ומשוב
מבנה הקורס:
- קורס סדנאי- שיתופים ודיונים פעילים לאורך המפגשים
- סימולציות והמחשות
- תאוריה ופרקטיקה
דרישות הקורס כוללות:
- השתתפות פעילה בדרך של ביטוי אישי
- עבודת סיכום הכוללת סיכום המפגשים ע"י המשתתפים בדרך של דו"ח תהליך והשלכתם על העשייה החינוכית